Articole parteneriDe actualitate in transporturiPentru manageriNoi reguli de TVA aplicate de la 1 ianuarie 2020

Inceputul de an aduce modificari considerabile din perspectiva TVA, referitoare la pachetul de „remedii” reglementat de Directiva Consiliului UE 1910/2018, aplicabil direct la nivelul tuturor statelor membre. Acest pachet cuprinde noi reguli privind (i) armonizarea regulilor privind tratamentul de TVA aplicabil tranzactiilor desfasurate in cadrul intelegerilor contractuale de tipul „stocuri la dispozitia clientului”, (ii) armonizarea regulilor de alocare a relatiei de transport in cadrul operatiunilor intracomunitare in lant si (iii) reglementarea concreta a conditiilor de...
Transport Academy9 ianuarie 202067514 min
https://stiidelatsg.ro/wp-content/uploads/2020/01/CMR.jpg

Inceputul de an aduce modificari considerabile din perspectiva TVA, referitoare la pachetul de „remedii” reglementat de Directiva Consiliului UE 1910/2018, aplicabil direct la nivelul tuturor statelor membre. Acest pachet cuprinde noi reguli privind (i) armonizarea regulilor privind tratamentul de TVA aplicabil tranzactiilor desfasurate in cadrul intelegerilor contractuale de tipul „stocuri la dispozitia clientului”, (ii) armonizarea regulilor de alocare a relatiei de transport in cadrul operatiunilor intracomunitare in lant si (iii) reglementarea concreta a conditiilor de scutire a TVA a livrarilor intracomunitare.

Astfel, societatile care comercializeaza intracomunitar bunuri trebuie sa tina cont de faptul ca incepand cu 1 ianuarie 2020 exista noi conditii pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri:

  1. Comunicarea expresa a codului de inregistrare in scopuri de TVA catre furnizor. Asadar, codul de TVA devine conditie obligatorie, de fond pentru a scuti de TVA livrarile intracomunitare de bunuri;
  2. Declararea corecta din partea furnizorului a livrarii intracomunitare in declaratia VIES (D390);
  3. Dovedirea transportului intracomunitar de catre cel care aplica scutirea de TVA
    Conditia privind dovedirea transportului devine mai restrictiva, astfel ca se identifica, de la caz la caz (in functie de persoana care asigura transportul – furnizorul sau cumparatorul), urmatoarele conditii de dovedire a transportului intracomunitar:
    a).
    In cazul in care furnizorul asigura transportul, acesta indica faptul ca transportul a fost asigurat de el sau de un tert in numele lui prin documente relevante sau, in cazul in care cumparatorul asigura transportul, furnizorul trebuie sa detina declaratie scrisa din partea cumparatorului care sa contina anumite elemente specifice (de exemplu: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire al bunurilor) zi care sa ateste ca acesta din urma sau un tert (in numele sau) s-a ocupat de expedierea sau transportul bunurilor;

    SI
    b).
    Furnizorul detine cel putin doua dintre documentele legate de transport, dintre care mentionăm: CMR semnat, conosament, factura emisa de transportator (cu elemente care sa faca posibila corelarea transportului cu bunurile expediate), un document oficial eliberat de o autoritate publica care atesta sosirea bunurilor in celalalt stat membru.

Astfel, noile conditii de aplicare a scutirii de TVA vor avea drept consecinta revizuirea de catre societatile care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri a proceselor si vor spori atentia acordata documentarii tranzactiilor si implicit a procedurilor de management a documentelor justificative.

In consecinta, societatile care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri vor pune mult mai mult accent pe aspecte ce tin de relatia cu transportatorii pe arii precum:

  1. Forma contractelor si comenzilor incheiate cu transportatorii;
  2. Intensificarea controalelor asupra CMR-urilor primite incat sa se asigure ca acestea sunt completate in totalitate si ca poarta toate semnaturile necesare (aici gasiti un film despre modul CORECT in care trebuie completat un CMR);
  3. Reducerea termenelor de primire si adunare a documentelor de transport pentru a asigura documentarea corespunzatoare a scutirii de TVA.

In concluzie, desi modificarile vizeaza in principiu furnizorii de bunuri care efectueaza livrari intracomunitare, dorinta de conformare a acestora la noile conditii va schimba regulile jocului in ceea ce priveste relatia dintre furnizori/cumparatori si transportatori, acestia din urma cel mai probabil urmand sa resimta in perioada urmatoare o oarecare presiune in a asigura suportul in pregatirea si transmiterea documentelor de transport intr-o forma cat mai corecta si cat mai rapida.

Care transportatori sunt cei mai afectati?

Desigur, este vorba despre transportatorii care efectueaza curse intracomunitare pe perioade mai lungi de timp, ajungand in Romania dupa cateva luni. Prin urmare, in cele mai multe cazuri, acestia returneaza CMR-urile catre clienti la aproape 2 luni de la momentul cursei. Multi altii chiar si mai tarziu de atat. Ei vor trebui sa gaseasca o solutie alternativa prin care sa recupereze documentele mult mai rapid, respectand astfel noile posibile cerinte din partea clientilor (daca va intereseaza o astfel de propunere de solutie alternativa, lasati-ne un mesaj pe formularul de contact si vom reveni noi catre Dvs personal).

Implicatii POZITIVE:

– recuperarea si transmiterea documentelor catre client mai rapid va duce si la SCADEREA termenelor de incasare a facturilor de transport fata de data efectiva a prestarii serviciului (va aduceti aminte cand am vorbit de ciclul de conversie a numerarului si implicatiile majore ale acestuia in profitabilitatea firmei?).

Implicatii NEGATIVE:

– aplicarea de penalizari (prin prevederi contractuale) de catre client atunci cand transportatorul nu livreaza la timpul agreat prin contract documentele doveditoare ale efectuarii transportului;
– expeditorul (clientul) poate profita de aceste noi prevederi pentru a solicita EXCLUSIV CMR-ul in original, desi in ziua de astazi tot mai multi clienti accepta CMR-uri in copie (vorbim de clienti directi, nu de case de expeditie). In aceasta situatie, se ajunge la o extindere a termenelor de incasare a facturilor de transport, lucru care agraveaza si mai mult situatia si asa dificila in care se afla intreaga industrie de transport.

Exemplu de prevedere contractuala referitoare la intârzierea predarii CMR-ului original

Exemplu de prevedere contractuala referitoare la intarzierea predarii CMR-ului original

Profitam de ocazie ca sa mai dam si niste idei, le puteti considera la rubrica “Sfatul nostru”:

  1. Fiti atenti ce conditii agreati si semnati in contractele de transport si / sau in comenzi! Cititi fiecare paragraf cu mare atentie. Apelati la un traducator autorizat (daca partenerul e extern) si la un consultant juridic / avocat INAINTE de a semna un contract de transport, ca sa nu platiti de 100 de ori DUPA.
  2. Alegeti-va clientii dintre cei care va sunt sau va pot fi PARTENERI, oameni cu care puteti comunica eficient si deschis, evitati pe cei care va aleg pentru ca sunteti cel mai ieftin. Acestia din urma va vor lasa balta imediat ce va aparea unul mai ieftin ca dvs. Si e doar o chestiune de timp…
  3. Stim, e greu astazi sa gasesti de lucru, volumele sunt in scadere in intreaga Europa. Dar asta nu inseamna ca trebuie sa accepti orice doar ca sa “invarti roata”. Mai bine reduci flota si o optimizezi la maxim pentru cat ai efectiv de lucru cu acei clienti de care aminteam mai sus.
  4. Nu intotdeauna cine iti ofera pretul cel mai mare e si cea mai buna varianta. Intotdeauna se ascunde ceva in spatele unui pret (aparent) senzational… verificati atent orice potential colaborator.
  5. Cautati solutii alternative de a recupera documentele rapid de la soferii din traseu (daca va intereseaza o astfel de propunere, lasati-ne un mesaj pe formularul de contact), calculati impactul in costuri si adaugati-l in pret atunci cand il transmiteti clientului.

Transportatorul roman trebuie sa fie suficient de pregatit sa transfere clientului costurile reale care sunt in spatele fiecarui km parcurs. Reamintim, dintr-o marja reala medie la nivel de industrie de 3.5% (vezi aici studiu COFACE, iar pentru 2019 se anunta cifre dezastruoase), unui transportator care lucreaza legal si corect ii este aproape imposibil sa sustina multe din tarifele care se practica astazi in piata. Va asiguram ca vom reveni pe acest subiect.

Articol preluat de pe portalul transportacademy.ro

Analiza efectuata de:
Oana Rada – partener DARIAN Tax / consultant fiscal Transport Academy
Decebal Popescu – consultant senior Transport Academy

Transport Academy

Adauga un comentariu

Adresa dvs. de email nu va fi publicata. Campurile marcate cu * sunt obligatorii